bar

Friday, June 24, 2011

Indierview : Bintang Batu

Ini merupakan sesi temu ramah dengan kumpulan 'bintang batu' , korang dah kenal ke belum? kalau korang indiers yang setia dan penyokong, mesti korang ada jumpa diorang perform atau dalam mana-mana media kan? Spikey memula nampak bintang batu ni kat REMAJA TV3 , dengar lagu yang ada bunyi lagu P.Ramlee tu.

Jadi, ni lah hasil interview dengan diorang. Layan

Q: Pertama nak tanya, dari mana asal band anda? dan apakah tujuan penubuhannya?
A: Line up basically dari area2 Lembah Klang. Penubuhan band semestinya atas dasar minat yang mendalam dalam berkarya.

Q: kenapa bagi nama band macam tu ye?
A: Banyak sangat nama band dah. Ada yang bahasa inggeris. Tapi kami cuba untuk berkarya dalam bahasa melayu, dan nama band pasti kena melayu juga kan. So, Bintang Batu dipilih setelah bermesyuarat sesama kami. Kita tengok atas nampak Bintang, pandang bawah,.. nampak batu .. kita kan dok tengah2... =) Bintang Batu ...

Q: Tahun bila ditubuhkan? Line up masih sama ke?
A: Start dari tahun 07 bermula dari idea Roland ( Gitarist 2nd ) bersama Yeop dan Farhunt. Setelah merasakan guitar line kami tak cukup untuk menambahkan lagi citarasa dalam lagu.. BF dikenalkan oleh Yeop untuk mengambil posisi 1st guitar dalam Bintang Batu. Drummer yang bertukar-tukar. Dari mula,.. Ambobzeela (Kini drummer Hujan ), kendian Ejam (Kini drummer Coda & Bunkface ) pastu OP (dari Funky Doryz )... Berkat dari izinnya, kami bertemu BZ pada tahun 2010 dan kini dia menggalas tanggujawab selaku kaki pukul yang tetap untuk Bintang Batu.

Q: korang bawak genre apa? Dan dari siapa influence di ambil?
A: Genre asasnya kekal Rock. Influence band ke arah Punk style sket. Jap Rock pon ada.. MCR pon kami suka . Apa yang kami selesa,.. kami bawa. No Limitation buat masa ini. Tapi kalau influence personel.. memang jauh berbeza.

Q: Apa yang istimewanya korang ni?
A: Korang kena tengok sendiri time show . Tak ada apa yang lebih... kecuali kami enjoy atas stage.

Q: Apa pendapat korang tentang industri indie di Malaysia?
A: Band-band yang baru banyak.. tak dinafikan.. tapi tak balance dengan demand pasaran. Kami pon still nak study macam mana nak buat mata org di luar dan pandangan mereka terhadap band indie baru2 yang kebanyakan kita syok sendiri. Jadi, tak perlu marah penganjur kalau kita tak dibayar untuk perform. Berapa crowd yang boleh kita kumpulkan utk sesuatu event ? Jadi,.. kami pon belum jumpa formula nya.. Mudah2han,.. Bintang Batu dan band indie yang lain akan ada laluan utk ke tahap itu.

Q:Apa pendapat korang tentang Projek I'm Singles?
A: Ada pro & kons apa bila sesuatu keputusan itu diambil. Adat la ... Tak bole nak komen meleret2 =) Yang penting niat kedua2 pihak.. Band & Penerbit bersih .

Q: kalau korang tak jadi band, korang jadi ape? hahahaha
A: Itu sukar nak dijawab,. ada band ni pon kami tak jangka. =)

Q: camne nak contact dan berhubung dengan korang?
A: Facebook search saja 'Bintang Batu' yang pic profile nye gamba line up. Kita terus menerus berbual.. no hal.

Q: okeh tu jela ye, panjang2 nanti takde orang nak baca hahaha
A: Thanks for the effort Mr. Spikey Fidz

No comments:

Post a Comment

facebook comment